Informatie E-Bikes

E-bike Keuzehulp
Elektrische fiets kopen, waar moet je op letten?

Je kunt ze nauwelijks meer onderscheiden van de normale fiets. Zonder veel inspanning en een druppeltje zweet kom je snel aan op jouw plek van bestemming. Fietsen op een elektrische fiets is lichter dan op een gewone fiets, dankzij de trapondersteuning. Er komt heel wat kijken bij het kopen van een E-bike. Wij hebben alle belangrijke informatie verzameld die je goed op weg helpt om de fiets te kiezen die het beste bij jou past.

De voordelen van een elektrische fiets
Kostenbesparing: brandstof wordt steeds duurder. Een E-bike kost slechts een paar cent per oplaadbeurt.

Gezond: je voelt je fitter, wist je dat regelmatig fietsen zorgt voor minder ziekteverzuim?

Snel: niet meer in de file, geen lange wachtrijen meer bij het stoplicht. Met een fiets ben je, in ieder geval in de stad, een stuk sneller dan met de auto.

Beter voor het milieu: met een elektrische fiets stoot je geen schadelijke stoffen uit, zoals CO2. Het is een een goed alternatief voor de auto of het openbaar vervoer.

Populair: steeds meer mensen gaan voor een E-bike!

Actieradius
De actieradius is de totale afstand die je kunt afleggen met een elektrische fiets met een volle accu. De actieradius wordt door een aantal factoren bepaald:

Gewicht: daarmee bedoelen we het gewicht van zowel de fiets, de berijder als de bagage op de fiets. Hoe lager het gewicht, hoe hoger de actieradius.

Bandenspanning: net zoals bij de normale fiets is de bandenspanning van groot belang. Zachte banden zorgen voor meer weerstand en dat gaat ten koste van de actieradius.

Rij-omstandigheden: de rij-omstandigheden zoals bijvoorbeeld wind en het wegdek spelen ook een belangrijke rol. Fiets je in een heuvelachtig gebied, dan is je accu sneller leeg.

De mate van ondersteuning: hoe meer ondersteuning je van de E-bike vraagt hoe korter de actieradius.

Schakel op tijd en regelmatig: op deze manier fiets je efficiënter en kun je langer doen met een volle accu. Als je bijvoorbeeld weg fietst in een lage versnelling in combinatie met een lage trapondersteuning, dan verhoog je de actieradius.

Accu
De accu is een essentieel onderdeel van de elektrische fiets. De plaats van de accu kan variëren. Een uitneembare accu heeft een aantal  voordelen: de accu kan overal worden opgeladen, handig wanneer er geen stopcontact in de buurt is. Bijvoorbeeld wanneer je in  een appartement woont of op je werk de accu wilt opladen. Een accu die in het frame is verwerkt is vrijwel onzichtbaar. Een voordeel hiervan is dat het gewicht laag en in het midden van de fiets zit, hierdoor ligt de fiets stabieler op de weg. Nadeel van een niet-uitneembare accu is dat de gehele fiets altijd bij het stopcontact moet staan om de accu op te laden.

Onder bagagedrager, dit is het meest voorkomend.
Accu verwerkt in het frame, vast of uitneembaar.

Motor
De ondersteuning wordt geleverd door een motor. De plek van deze motor verschilt per merk en/of per model elektrische fiets. De plek van de motor heeft veel invloed op het rijgedrag van de fiets. Het is dus belangrijk dat je diverse elektrische fietsen test om zo te kunnen besluiten wat de beste elektrische fiets voor jou is. De plaats van de motor is doorgaans afhankelijk van het gekozen versnellingssysteem. Als je kiest voor een gesloten kettingkast dan zit de motor in het voorwiel of in het midden bij de trapas.

Bij een elektrische fiets spelen de versnellingen een andere rol dan op een gewone fiets. De mate van ondersteuning bepaalt namelijk grotendeels hoe zwaar of licht je moet trappen.

Hoe bepaal je de mate van ondersteuning?
De meeste elektrische fietsen hebben meerdere rijprogramma’s. Hierdoor kun je de mate van ondersteuning eenvoudig zelf instellen. Bij sommige fietsen kan de fietstechnicus de rijprogramma’s op maat voor je programmeren, waardoor je het meeste fietsplezier uit jouw E-bike haalt. De sportieve fietser kan bijvoorbeeld kiezen voor programma’s met lichte ondersteuning, om zo energiezuinig te rijden en veel actieradius uit de accu te halen. Wie juist veel ondersteuning nodig heeft, kan daarvoor de juiste, energie-intensievere programma’s laten instellen.

Versnellingen
Met de versnellingen kun je op een elektrische fiets het aantal omwentelingen van je benen bepalen. In een zware versnelling maken je benen minder omwentelingen dan in een lichte versnelling. Door regelmatig en tijdig te schakelen vergroot je bovendien de actieradius van je accu.

Motorposities
De voordelen en nadelen van alle typen motor op een rij

De motor van een elektrische fiets kan op drie verschillende plekken zitten: in het voorwiel, bij de trapas of in het achterwiel. We zetten de voordelen en nadelen voor je op de rij!

Voorwielmotor

Voordelen

  • Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn doorgaans wat goedkoper.
  • Wanneer de elektrische fiets een voorwielmotor heeft, is er in het achterwiel ruimte voor een naafversnelling. Doorgaans hebben fietsen met een naafversnelling een dichte kettingkast en dat scheelt onderhoud. Overigens is een voorwielmotor ook met een derailleurversnelling te combineren.
  • De motor treedt meteen in werking op het moment dat je wegrijdt. In tegenstelling tot een motor bij de trapas, is de motor niet met de trapas verbonden. Je kunt dus in elke versnelling wegrijden en de motor helpt meteen. Let op: wegrijden in een zware versnelling is nadelig voor de actieradius.

Nadelen

  • Een elektrische fiets met een voorwielmotor ligt wat instabieler op de weg, daardoor kan de fiets in een bocht wat minder stabiel aanvoelen. Het risico op slippen is groter dan bij een elektrische fiets met middenmotor of achterwielmotor.
  • Het is wat lastiger om de voorband te vervangen.
  • Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn zwaar aan de voorkant, wat het hanteren ervan lastiger maakt. Ook het sturen kan hierdoor zwaarder aanvoelen.

Middenmotor

Voordelen

  • Elektrische fietsen met een middenmotor liggen doorgaans stabieler op de weg doordat de gewichtsverdeling optimaal is.
  • Doordat de motor bij de trapas zit, is er zowel ruimte voor een derailleurversnelling als voor een naafversnelling.
  • Bij de middenmotor zit een krachtsensor ingebouwd, die meet hoeveel kracht je zelf zet en hoeveel ondersteuning er dus nodig is. De middenmotor gaat dus efficiënter met de energie om, wat de actieradius kan vergroten. Deze krachtsensor kan ook wel gemonteerd worden op fietsen met een voorwiel- of achterwielmotor, maar dan is er een extra, apart onderdeel nodig.

Nadelen

  • In tegenstelling tot de voorwielmotor en achterwielmotor, helpt de middenmotor niet onmiddellijk wanneer je in beweging komt, maar je moet eerst zelf beginnen met trappen. Wegfietsen met een zwaardere versnelling is hierdoor wat lastiger.
  • Fietsen met een middenmotor zitten doorgaans in een wat hogere prijsklasse.

Achterwielmotor

Voordelen

  • Elektrische fietsen met een achterwielmotor zijn het stilst vergeleken met de andere motoren.
  • Een achterwielmotor slijt minder snel dan een middenmotor.
  • Net als bij een voorwielmotor schiet de achterwielmotor je meteen te hulp bij het wegfietsen, waardoor het kiezen van de versnelling bij het wegrijden niet zo nauw komt. Let op: wegfietsen in een zware versnelling is nadelig voor de actieradius!

Nadelen

  • Bij een achterwielmotor is er geen ruimte voor een naafversnelling. Je zit dus vast aan een derailleurversnelling, wat minder onderhoudsvriendelijk is.
  • Het verwisselen van de achterband is lastig.
  • Een achterwielmotor gaat wat minder zuinig met de energie van de accu om dan een middenmotor. De actieradius zal dus iets lager liggen bij elektrische fietsen met een achterwielmotor.

 

Accu en Actieradius
Tips om de levensduur van de accu van je E-bike te verlengen

Verleng de levensduur van je E-bike
Wist je dat je zelf veel invloed hebt op de levensduur van je accu? Voorkom stress, daar kunnen ze, net zoals jij, niet tegen. Stress wordt bij een accu voornamelijk veroorzaakt bij het opladen en ontladen. De meeste elektrische fietsen worden met een Lithium-Ion accu geleverd, deze tips gelden dan ook voor dit type accu’s.

  • Laad de accu voor het eerste gebruik eerst volledig op.
  • Wanneer de accu opgeladen is, haal deze dan zo snel mogelijk van de lader. Het is af te raden om de accu onnodig aan de lader te laten hangen. Opladen tot 95% is het meest ideaal.
  • Wanneer de accu minder dan 40% lading heeft, is het aan te raden deze weer bij te laden wanneer je daartoe in de gelegenheid bent. Gebruik je je E-bike niet vaak? Let er dan op dat je accu ook langzaam leegloopt wanneer deze niet gebruikt wordt! Bij een te lage accuspanning kunnen de accucellen beschadigen, dit heet diepte-ontlading. Zorg er dus voor dat je de accu wel regelmatig bijlaadt, ook wanneer je elektrische fiets stil staat.
  • Zorg dat de accu bij vorst of extreme hitte binnen wordt opgeladen.
  • Zet je elektrische fiets niet in de volle zon wanneer dat niet nodig is. Hoge temperaturen zijn niet goed voor de accu.
  • Wellicht voor de hand liggend, en daarom des te belangrijk: laad de accu alleen op met de daarbij behorende lader.

Verhoog de actieradius van de accu van je E-bike

De actieradius, dat is de afstand die je met een opgeladen accu kunt afleggen tot het moment dat je weer moet opladen, is afhankelijk van veel factoren.

  • Bandenspanning: zorg dat je banden goed op spanning zijn
  • Maak, ondanks de elektrische ondersteuning, ook goed gebruik van de versnellingen. Schakel terug wanneer je stil staat, zodat het jou en de accu minder energie kost om weer op snelheid te komen.
  • Het weer heeft ook veel invloed: koude temperaturen kunnen de actieradius met wel 20 tot 30% verlagen.
  • Hoe zwaarder het gewicht van jezelf en de fiets, hoe lager de actieradius.
  • Het terrein waarover je fietst: op verharde wegen verbruikt de accu vanzelfsprekend minder energie dan op onverhard terrein.


Deel het met uw vrienden!